BMC-banner-Trailfox-TF02

 

“The case is better than the catch”

Sinds vorig jaar ben in al aan ’t uitkijken naar een vervanger voor mijn Specialized Stumpjumer Comp Disc. Deze dateert immers van 2008 en is enkele malen ge-upgrade. Sinds de groei van 29r op de markt ben ik lichtjes overtuigt dat dit een goede investering lijkt. 29r of 650B, daar ben ik nog niet uit…

Welke rijder ben ik?

Goeie vraag die je je zeker moet stellen. Wel, ik ben namelijk iemand die graag in de natuur op ontdekking gaat, rustig klimt op technische paden denkend aan ‘hopelijk komt er straks die eindeloze singletrack de ze beloofd hebben’.
Als je op een wondermooie locatie bent, even genieten van dit en vervolgens weer een adrenaline boost opzoeken op technische afdalingen, wel zo iemand ben ik.
Aantal km’s of hoogtemeters? Wel dat boeit me het minst, als ik maar plezier gemaakt heb met vrienden die deze zelfde passie van rijden delen.

[hr]

Welke bike wil ik en wat zijn mijn vereisten?

Voor een speelvogel een speelmachien met liefst de volgende vereisten!

  • prijs / kwaliteit en zeker service na verkoop (en ja… je budget moet ieder voor zich uitmaken)
  • Gewicht, max +-14kg (met de standaard onderdelen die je later nog kan upgraden)
  • Volledig FOX, zowel vooraan als achteraan… waarom? Geen idee… buikgevoel.
“Nice to have”…
  • “Dropper”
  • Lichte wielen
  • een fietsbel

[hr]

BMC-banner-Trailfox-TF02_1

[hr]TEST: BMC Trailfox TF02

Vorig jaar (2013) had ik al eens kunnen proeven van de GT Zaskar 100 29r Elite maar deze keer zou even een woordje willen schrijven over een andere enduro / all Mountain bike, namelijk BMC Trailfox TF02

Via via kon ik enkele dagen geleden deze BMC Trailfox TF02 testen. Het voor BMC ‘bijna’ paradepaardje van de enduro-reeks bij BMC.

Om zo maar even de belangrijkste specs op te noemen (voor meer info kan je kijken op de officiele site van BMC Racing):

  1. Full XT-montage,
  2. Rockshock dropseat,
  3. voorste gedeelte van het frame in carbon, achterdeel in aluminium,
  4. voor en achtervering volledig Fox en dit met een veerweg van 150mm!

[hr]

20140515-_TVH7205

20140515-_TVH7201-bewerkt

20140515-_TVH7188

Eerste impressie:

Toen ik er voor het eerst plaats nam op het zadel , viel me het brede stuur direct op.

Ook de FOX-vering, voelt gewoon aan als een superzacht “salon”.
Perfecte combi met de 29r wielen. En met 150mm veerweg…? Is dit niet een beetje teveel van het goede? overkill? Eigenlijk niet…

Houding op de fiets was niet zo zeer gericht op de sportieve rijder maar eerder de speelvogel die ook wel wat KM’s wil afmaaien in een confortabele houding. Perfecte spek voor mijn bek…

 

PRO:

Tijdens de verscheidene testritjes, waar ik zeker de technische handelbaarheid testte, (want er wordt gezegd dat het moeilijker is om met een 29r technische stukken te rijden) had ik echt geen probleem met draaien en keren. Ook technische stukken met zeer veel en diepe kloven en wortels, ging de Trailfox door als een mes door boter.

Ook drops, trappen, geulen… waar ik anders met mijn “hardtail” niet zou afrijden, schoven vlot onder de wielen door. Geen enkele keer heb ik het gevoel gehad over mijn stuur te gaan.

CON:

Qua gewicht, daar kan in ieder geval nog wat aan geschroefd worden, ook het zadel was ietsje te hard naar mijn zin maar dit laatste is eerder een persoonlijke kwestie.

[hr]
Foto’s

Natuurlijk kunnen actiefoto’s niet ontbreken op mijn site… maar deze ga ik houden voor een volgende blogpost.

Ben je benieuwd, dan kan je reeds 2 foto’s terugvinden op mijn portfolio pagina… Keep in touch!

UPDATE: Ondertussen is er ook een blogpost met de foto’s verschenen… jump-naar-de-fotos-link

[hr]

Privacy Preference Center